Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Fonds Suzan Daniel (FSD)
Economie. --- Kunst. --- Industrial economics --- History --- economics --- Art --- art market --- 7.01 --- Kunsttheorie ; over kunst en economie --- 700.6 --- Elias, Willem --- Hessels, Wouter --- Mathijs, Ernest --- cultuurfilosofie --- economie --- film --- kunst --- marketing --- kunst & kunstbeleid --- economie (algemeen) --- cultuur --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Kunsten --- Cultuur --- Economie --- Kunst --- Toerisme --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- transgenderism --- Transseksualiteit. --- Transsexuals --- Personal narratives
Choose an application
Mensen lezen romans en poëzie, ze gaan naar het toneel of de film, ze luisteren naar muziek, ze bekijken tentoonstellingen enlandschappen. De vraag is: waarom doen ze dat? Waarom vinden ze de Venus van Botticelli mooi? Waarom is Emma van Jane Austen beter geschreven dan een roman uit de Bouquet-reeks? Waarop zijn de esthetische oordelen van kijkers, luisteraars en lezers eigenlijk gebaseerd? Dit soort vragen zijn aan de orde in de esthetica. In haar inleiding tot dit vakgebied bespreekt Anne Sheppard een aantal algemene visies op kunst: kunst als imitatie van de werkelijkheid, kunst als persoonlijke expressie van een kunstenaar, kunst als vormenspel. Dan komen aan bod: smaakoordelen, interpretaties van met name letterkundig werk, bedoelingen van de kunstenaar, de rol van de critici, en ten slotte, de invloed van de kunst op ons morele oordeel. Anne Sheppard doceerde filosofie aan het Jesus en het Pembroke College in Oxford, was wetenschappelijk medewerker van de Universiteit van Durham en is sinds 1987 staflid van de Open University.
Anne Sheppard --- kunst --- kunsttheorie --- esthetica --- poëzie --- literatuur --- 7.01 --- Kunstfilosofie ; esthetica --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- #gsdbA --- Esthetica --- Kunstfilosofie --- 700.6 --- kunstfilosofie --- 7.01 Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- Aesthetics --- filosofie
Choose an application
kunstfilosofie --- hedendaagse kunst --- kunstsociologie --- Aesthetics --- kunstbeschouwing --- 694 --- #gsdbf --- Kunstfilosofie --- 7.01 --- 111.852 --- kunst --- kunsttheorie --- esthetica --- psychologie --- waarneming --- beeldelementen --- Esthetica en filosofie --- Kunst theorie, filosofie, esthetica --- Filosofie Kunstfilosofie. Esthetica --- kunst algemeen, filosofie van de kunst en vormgeving --- #A9505PSA --- Aesthetics. --- Art --- Philosophy. --- 700.6 --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Filosofie ; Kunstfilosofie. Esthetica --- 7.01 Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- art theory --- philosophy of art --- Philosophy --- CDL --- kunstfilosofie.
Choose an application
Een empirische blik op de artistieke visuele trukendoosHoe verwerken we de beelden om ons heen, zowel van onze omgeving als van de beeldcultuur ?Welke evolutionaire voordelen heeft de kunst en esthetiek opgeleverd ?Beeld en visuele waarneming biedt een toegankelijke inleiding in de visuele perceptie van zowel natuurlijke als artificiële beelden (foto's, schilderijen, films, strips ...). Het bundelt het actuele wetenschappelijke onderzoek rond het thema vanuit een interdisciplinaire benadering.Dit boek presenteert de biologische en psychologische onderbouw van de perceptie, zonder cultuur, emotie en context van het beeld uit het oog te verliezen. Ook het vertellen met beelden en het waarheidsgehalte van documentaires komt aan bod.Aan de hand van een verklarende woordenlijst, diverse bijlagen, huidige wetenschappelijke discussies en tal van voorbeelden van beelden uit verschillende culturen en tijden vormt Beeld en visuele waarneming een handige handleiding voor iedereen die in visuele waarneming geïnteresseerd is of zelf met beelden aan de slag gaat.Bron : http://www.lannoocampus.be
Beeldcultuur --- Visuele communicatie --- neurowetenschappen --- visualisatie --- visuele communicatie --- zintuigelijke indrukken --- waarneming --- Psychology --- #SBIB:309H526 --- kunst --- kunsttheorie --- 7.01 --- psychologie --- esthetica --- strips --- beeldverhaal --- film --- fotografie --- perceptie --- 700.6 --- waarnemingspsychologie --- 415.2 --- Psychologie van de audiovisuele boodschap --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- algemene psychologie, zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- Physiology of nerves and sense organs --- Affective and dynamic functions --- visuele waarneming --- beelden --- Visual perception --- PXL-Central Office 2018 --- zintuiglijke waarnemingen --- cultuur --- wetenschappelijke inzichten --- visual perception --- beeldcultuur --- Kunst ; psychologie --- Zien --- Waarnemingspsychologie --- Esthetica
Choose an application
art education --- Aesthetics of art --- art theory --- aesthetics --- Academic collection --- 7.01 --- Kunsttheorie ; 21ste eeuw ; de plaats en bestemming van kunst --- Van Snick, Philippe ; beeldessay --- Kunst en politiek --- Kunst en maatschappij --- kunst --- kunsttheorie --- #SBIB:316.7C210 --- esthetica --- kunstonderwijs --- white cube --- maison noire --- kunst en politiek --- S20100394.JPG --- filosofie --- 700.1 --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Cultuursociologie: kunst: algemeen --- 1 --- 7 --- Arts Philosophy and theory --- Conferences - Meetings --- Aesthetics [Modern ] --- Congresses --- Art --- Philosophy --- 700.6 --- kunstfilosofie --- kunsteducatie --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- kunstsociologie
Choose an application
Art --- art [fine art] --- philosophy of art --- Hoet, Jan --- Biographies --- Kunst --- Levensbeschrijvingen --- #SBIB:316.7C210 --- Hoet, Jan ; gesprekken met ; over hedendaagse kunst --- #SBIB:316.7C214 --- 7.01 --- Mark van Dyck, Dorian van der Brempt --- kunst --- Hoet Jan --- musea --- tentoonstellingen --- museologie --- kunsttheorie --- Museum voor Hedendaagse Kunst Gent --- SMAK --- Chambres d'Amis --- Documenta IX --- Cultuursociologie: kunst: algemeen --- Cultuursociologie: plastische kunsten, monumenten --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- 700.6 --- kunstkritiek --- hedendaagse kunst --- Documenta --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- 700 --- kunst algemeen --- art généralités --- art [discipline]
Choose an application
Barber, Bruce ; Buchloh, Benjamin H.D. ; Celant, Germano ; Charles, Daniel ; Cornwell, Regina ; Crimp, Douglas ; De Duve, Thierry ; Durand, Régis ; Finter, Helga ; Gale, Peggy ; Lyotard, Jean-François ; Monk, Philip ; Owens, Craig ; Payant, René ; Pelzer, Birgit ; Pontbriand, Chantal ; etc.
Theatrical science --- Performance-art --- Installation-art --- Happening --- Artiste --- Performance art --- Postmodernism --- Congresses --- Sherman, Tom --- Rainer, Yvonne --- La Barbara, Joan --- Haimsohn, Jana --- Graham, Dan --- Foreman, Richard --- Dean, Max --- Chaimowicz, Marc C. --- Campbell, Colin --- Buren, Daniel --- Brisley, Stuart --- Asher, Michael --- Anderson, Laurie --- 20e siècle --- -Post-modernism --- Postmodernism (Philosophy) --- Arts, Modern --- Avant-garde (Aesthetics) --- Modernism (Art) --- Philosophy, Modern --- Post-postmodernism --- Happenings (Art) --- Performing arts --- Congresses. --- -Congresses. --- Performance --- 705.8 --- 700.6 --- performance --- postmodernisme --- kunst --- beeldende kunst --- installaties --- film --- fotografie --- Wilson, Robert --- kunstgeschiedenis --- 20e eeuw (twintigste eeuw) --- kunstgeschiedenis, 20e eeuw --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Performance art - Congresses --- Postmodernism - Congresses
Choose an application
In the years around 1900, an unprecedented attack on women erupted in virtually every aspect of culture: literary, artistic, scientific, and philosophic. Many of the anti-feminine platitudes that today still constrain women's potential were first formulated during this period, as intellectuals of every stripe throughout Europe and America banded together to picture women as static beings whose sole function was sexual and reproductive. This text explores the nature and development of turn-of-the-century misogyny in the works of hundreds of writers, artists, and scientists, including such figures as Zola, Strindberg, Wedekind, Henry James, Rossetti, Renoir, Maurois, Klimt, Darwin, and Spencer, not to mention a host of now-forgotten others.
Arts, Victorian --- Sexism in art --- Victorian arts --- fin de siècle --- sexisme --- 11030 --- 1850-1920 --- p0030 --- special subjects --- q1030 --- women --- Women in art --- kunst --- schilderkunst --- kunstgeschiedenis --- negentiende eeuw --- vrouwen --- vrouwelijkheid --- 7.035 --- arts --- Geschichte --- Painting --- Iconography --- anno 1800-1899 --- seksualiteit --- 19e eeuw --- iconografie --- misogynie --- beeldcultuur --- 905.2 --- 700.6 --- seksuele moraal --- gender --- LGBTQ+ (lesbian, gay, bisexual, transgender, queer and others) --- cultuurfilosofie, -psychologie en -sociologie --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- queer --- vrouwenemancipatie --- cultuurgeschiedenis --- FEMMES --- SEXISME --- FEMMES DANS L'ART --- DANS LA LITTERATURE --- 19e eeuw.
Choose an application
Politics and media are constantly dealing with the shifting definitions of facts, truth, reality, and fiction. Yet this is something the field of documentary art has been addressing for much longer. The contributions in this volume are from and about artists who explore the boundaries between fact and fiction by playing with the notion of the 'documentary'. The book draws from a wide range of documentary art practices, such as working with archival materials or scrutinising one's own subjective stance as an artist. It observes how artists deploy the fine line between fact and fiction as a means to imagine versions of the future, and how it can still have an impact in the world of today.
705.9 --- 700.6 --- kunst --- Beeldende kunst --- fotografie --- film --- theater --- performance --- dans --- literatuur --- Nieuwe media --- documentaires --- fictie --- theorie --- kunsttheorie --- België --- Nederland --- 21e eeuw (eenentwintigste eeuw) --- kunst; algemeen ; beeldende kunst; algemeen ; 21e eeuw --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- eenentwintigste eeuw --- documentaire --- archieven --- onderzoek in de kunsten --- artistiek onderzoek --- 7.01 --- Philosophical anthropology --- fiction --- documentaries [documents] --- Philosophy and psychology of culture --- art [fine art] --- public spaces --- reality --- Kunsttheorie ; over het documentaire --- Beeldende kunst ; relatie fictie - realiteit --- Artistiek onderzoek --- Onderzoek in de kunsten --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- België --- art [discipline] --- fiction [general genre]
Choose an application
Walk into any European museum today and you will see the curated spoils of Empire. They sit behind plate glass: dignified, tastefully lit. Accompanying pieces of card offer a name, date and place of origin. They do not mention that the objects are all stolen. Few artefacts embody this history of rapacious and extractive colonialism better than the Benin Bronzes - a collection of thousands of metal plaques and sculptures depicting the history of the Royal Court of the Obas of Benin City, Nigeria. Pillaged during a British naval attack in 1897, the loot was passed on to Queen Victoria, the British Museum and countless private collections. The story of the Benin Bronzes sits at the heart of a heated debate about cultural restitution, repatriation and the decolonisation of museums. In The Brutish Museum, Dan Hicks makes a powerful case for the urgent return of such objects, as part of a wider project of addressing the outstanding debt of colonialism.
Museums --- Bronzes --- Bronzes. --- Acquisitions --- Moral and ethical aspects. --- History. --- Acquisitions. --- Africa --- Western Europe. --- History --- Musées --- Aspect moral et éthique. --- Europe de l'Ouest --- nHistoire. --- Nigeria --- Cultural property --- Destruction and pillage --- Museology --- Colonisation. Decolonisation --- bronzes [visual works] --- museology --- colonization --- acquisition --- #breakthecanon --- Benin --- afrikaanse kunst --- brons --- koninkrijken --- cultuurgeschiedenis --- maskers --- beeldhouwkunst --- kolonialisme --- West-Afrika --- dekolonisatie van musea --- postkolonialisme --- 702.3 --- democide --- iconoclasme --- museologie --- 700.5 --- 700.7 --- 700.6 --- kunstgeschiedenis, primitieve volken --- beeldende kunst, kunstverzamelen - kunsthandel - kunstvervalsing --- beeldende kunst, kunst en maatschappij --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- 949 --- 722.2 --- acquisition [collections management] --- Western Europe --- Art [Colonial ] --- Ethnological museums and collections
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|